Pages

Friday 14 December 2012

MEMORY :Type of memory



Memory
- Memory akan dibahagikan dalam berapa form iaitu
          physical memory
         virtual memory and
         caches.
-Memory adalah solid-state digital device yang provide tempat untuk menyimpan data .
-Memory dibahadikan kepada dua  jenis iaitu Volatile and Non-volatile Memory.
-Volatile memory juga dibagi name lain iaitu volatile storage, volatile memory adalah computer memory yang perlu power untuk  maintain the stored information, dalam kata lain ialah volatile memoty perlu  power untuk sampai ke computer memory. Volatile memory boleh simpan data semasa power ada , jika tidak ada power supply data akan hilang sebagai contohnya RAM.
- NON-volatile memory tidak perlu mantain power supply itu untuk simpan data. Sebagai contohnya, flash memory, magnetic disk, optical disk.
Type of memory:
·         Caches
·         Internal memory
-RAM
-ROM
·         External memory
-Magnetic Disk
-Optical Disk
-Magnetic Tape

Caches
- Kerjanya adalah repeat run program yang telah simpan dalam caches memory.
- L1(level 1) cache memory ialah pasanag dalam CPU, dan  installed on the die. L1 cache biasanya ada luang sebanyak  312 KB sampai 1024 KB. L2(level 2) cache yang installed dalam CPU housing biasanya ada luang sebanyak 512 KB sampai 2 MB. L2 mungkin juga pasang di luar CPU housing. Jika komputer mempunyai  L3(level 3) cache, L3 ini akan located dalam chip yang berada diluar CPU ataupun di Motherboard.

Internal memory
-Adalah memorises data yang sementara semasa programs itu running.
-Internal memory juga guna  microconductors.
·         RAM (Random acess memory)
·         RAM adalah system's main memory , dan RAM adalah satu tempat yang untuk menyimpan data yang sementara semasa program itu running.
·         RAM tidak macam external memory seperti contoh hard disk . RAM adalah volatile.
·         Maksudnya RAM hanya simpan data semasa ada electricity suppy.
·         Jika komputer  itu ditutupkan data itu akan dipadamkan.
·         RAM mempunyai dua memory devices yang penting iaitu static RAM (SRAM) dan dynamic RAM (DRAM).  Perbezaan antara mereka ialah lifetime untuk data disimpankan iaitu maksud masa yang menyimpankan data.
·         -SRAM adalah untuk retains its contents semasa  electrical power itu muncul dalam chip. Jika power itu ditutupkan atau tiba-tiba hilang , its contents akan hilang selama-lamanya.
·         -DRAM, mempunyai masa yang sangat sedikit untuk data disimpant iaitu  four milliseconds. Ini adalah benar walaupun ada power suppy dijalankan.
·         -Kerja DRAM adalah untuk refresh data yang simpan dalam DRAM. Sebelum refreshing data itu expires,  contents of memory itu boleh terus hidup dalam masa yang mereka inginkan.
·         ROM(Read-only memory)
·         ROM adalah sejenis memory yang boleh bagi kita simpan maklumat walaupun memory itu tidak mempunyai power supply. Biasanya jenis memory ini hanya  read-only access. However, nya juga boleh simpan maklumat dalam berapa jenis ROM memory.
·         Jenis ROM adalah:
-PROM
-EPROM
-EEPROM
·         PROM(Programmable Read Only Memory)
·         PROM  memories adalah chips yang comprising beribu-ribu fuses (atau diodes) dan boleh "burnt" dengan menguna device yang bernama " ROM programmer", ini akan applying high voltage (12V) kepada memory boxes to be marked.  fuses itu akan burnt correspond ke 0 dan pergi kepada 1 yang lain.
·         EPROM(Erasable Programmable Read Only Memory)
·         EPROM memories adalah serupa PROM yang boleh dipadamkan. EPROM chips mempunyai glass panel that yang boleh bagi ultra-violet rays masuk. Apabila chip  subjected kepada ultra-violet rays with a certain wavelength,  fuses itu adalah reconstituted, maksudnya semua  memory bits tukar balik kepada 1. Inilah maksud jenis PROM yang boleh dipadamkan.

·         EEPROM(Electrically Erasable Read Only Memory)
·         EEPROM memories adalah serupa PROM yang boleh dipadamkan , tapi EEPROM tidak serupa EPROM, electric current boleh padamkan nya, maksud nya boleh dipadamkan apabila nya berada di dalam komputer.  
EXTERNAL MEMORY
  • Menyimpan maklumat dengan masa yang panjang apabila komputer ditutupkan maklumat pun tidak akan hilang .
  • External  memory corresponds kepada  magnetic storage devices seperti   hard drive, optical storage devices seperti CD-ROMs dan DVD-ROMs, dan juga magnetic tape.
·         Magnetic disk
·         Magnetic disk adalah disk substrate coated bersama magnetic material seperti iron oxide , rust dan lain-lain
·         Magnetic disk bagi tradisional adalah membuat daripada aluminum.
·         Tetapi sekarang telah dibuat daripada glass. Untuk ganti masalah tradisional .
·         Contoh Magnetic disk
-RAID (Redundant Array of Independent Disks )
-Removeable: Hard Disk Drive (HDD), USB Flash Drive.
·         Optical disk adalah seperti CD-ROM , CD-R , CD-RW , DVD
-CD-ROM  boleh tulis dan occurs dalam manufacturing process.  Surface bagi CD-ROM  adalah etched atau embedded dengan data. CD-ROM hold 700mb.
-CD-R punya R adalah "Recordable" yang boleh ditulis daripada user tetapi hanya satu kali sahaja. Seterusnya CD-R boleh baca semula semula dan semula sampai disk itu rosak.
-CD-RW punya RW adalah maksud "Rewritable" yang boleh  modified, dan boleh tulis semula. Dan juga boleh dibaca semula sampai disk rosak .
-DVD ialah CD yang boleh record dan ada luang yang lebih besar , luangnua adalah 5GB  sampai 17GB.
·         Magnetic tape
·         Magnetic tape adalah tape yang digunakan untuk record data. Dan tape sangat murah tetapi masa untuk access adalah sangat lambat berbanding dengan magnetic disk .
·         Sebagai contohnya : Floppy disk.

CHOO YIE YUNG(B031210026)



0 comments:

Post a Comment