Pages

Tuesday 18 December 2012

Language Of Cmputer (Representing Instructions in the Computer )

Language Of Cmputer (Representing Instructions in the Computer )


  • Kami kini bersedia untuk menjelaskan perbezaan antara cara manusia mengarahkan komputer dan cara komputer melihat arahan.
  • Arahan disimpan dalam komputer sebagai satu siri elektronik tinggi dan rendah isyarat dan boleh diwakili sebagai nombor. Malah, setiap sekeping arahan boleh dianggap sebagai nombor individu, dan meletakkan ini nombor sampingan oleh sampingan membentuk arahan. 
  • Sejak daftar dirujuk oleh hampir semua arahan, mesti ada konvensyen untuk memetakan nama daftar kepada nombor. Dalam MIPS bahasa himpunan, register $ s0 untuk $ s7 peta ke daftar 16-23, dan mendaftarkan $ t0 $ peta T7 ke daftar 8 hingga 15. Oleh itu, $ s0 bermakna daftar 16, $ s1 cara daftar 17, $ s2 cara mendaftar 18,. . . , $ T0 bermakna daftar 8, $ t1 cara daftar 9, dan sebagainya. Kami akan menerangkan konvensyen untuk seluruh 32 daftar dalam seksyen yang berikut.
Translating a MIPS Assembly Instruction into a Machine Instruction

Mari kita buat langkah seterusnya dalam nement refi bahasa MIPS sebagai contoh. Kami akan menunjukkan MIPS sebenar versi bahasa arahan diwakili simbolik sebagai 
                               add $ t0, $ s1, $ s2
pertama sebagai kombinasi nombor perpuluhan dan kemudian nombor perduaan.

Perwakilan perpuluhan tersebut ialah : 


  • Ini susun atur arahan dipanggil format arahan. Seperti yang anda boleh lihat daripada mengira bilangan bit, arahan ini MIPS mengambil tepat 32 bit-saiz yang sama sebagai perkataan data. Dalam selaras dengan prinsip reka bentuk kami bahawa kesederhanaan nikmat kekerapan, semua arahan MIPS 32 bit panjang.
  • Untuk membezakan ia daripada bahasa himpunan, kita panggil versi angka arahan bahasa mesin dan jujukan arahan kod mesin itu.
  • Ia akan muncul bahawa anda sekarang akan membaca dan menulis panjang, rentetan membosankan nombor perduaan. Kami mengelakkan kebosanan itu dengan menggunakan asas yang lebih tinggi daripada binari yang menukarkan mudah ke binari. Sejak hampir semua data komputer saiz gandaan 4, perenambelasan (asas 16) nombor adalah popular. Sejak asas 16 adalah kuasa 2, kita boleh trivially menukar dengan menggantikan setiap kumpulan empat digit perduaan oleh perenambelasan satu digit, dan  ebaliknya. Rajah di bawah menukarkan antara perenambelasan dan perpuluhan.

  • Kerana kita sering berurusan dengan asas nombor yang berbeza, untuk mengelakkan kekeliruan kita akan subskrip nombor  perpuluhan dengan sepuluh, nombor perduaan dengan dua, dan nombor perenambelasan dengan hex​​. (Jika terdapat subskrip tidak lalai adalah asas 10.) By the way, C dan Java menggunakan 0xnnnn notasi untuk nombor perenambelasan.


Berikut adalah makna nama setiap bidang dalam arahan MIPS:


  1. rs: fi rst daftar sumber operan.
  2. rt: sumber kedua operan daftar.
  3. rd: operan daftar destinasi. Ia mendapat hasil operasi.
  4. shamt: Shift jumlah.
  5. funct: Fungsi. Bidang ini, sering dipanggil kod fungsi, memilih spesifikasi c varian operasi dalam bidang op.


  • Satu masalah berlaku apabila arahan memerlukan lagi bidang daripada yang ditunjukkan atas. Sebagai contoh, arahan beban perkataan mesti nyatakan dua daftar dan berterusan. Jika alamat adalah untuk menggunakan salah satu bidang yang 5-bit dalam format di atas, berterusan dalam arahan perkataan beban akan terhad kepada hanya 32. Pemalar ini digunakan untuk memilih unsur-unsur dari array atau struktur data, dan ia sering keperluan untuk menjadi lebih besar daripada 32. This 5-bit Wayar waktu tua adalah terlalu kecil untuk menjadi berguna. 

  • Oleh itu, kita mempunyai confl ict antara keinginan untuk menyimpan semua arahan yang sama panjang dan keinginan untuk mempunyai format arahan tunggal. Ini membawa kita kepada prinsip reka bentuk perkakasan akhir:

     Design Principle 4:  Good design demands good compromises.


                             Written By : EOH WENG JIAN  ( B031210151 )


0 comments:

Post a Comment