Pages

Friday 14 December 2012

Memory Organization(Memory Access method)


Memory Organization(Memory Access method)
Memory access method adalah satu fungsi bagi mainframe operating system dimana method ini dapat  access to data on disk, tape ataupun external devices yang lain. Access methods membekalkan API (Application programming interface) untuk programmers bagi tujuan transfer data to or from device, dan boleh juga compared to device drivers dalam non-mainframe operating systems.
Terdapat 4 memory access method iaitu Sequential access, Direct access, Random access, dan juga Associative access. Disini saya akan menjelaskan mengenai memory access method dalam chapter memory organization.

a. Method pertama adalah sequential access.
Memory beratur dalam satu units of data, dimana kita panggil sebagai records. Dalam method ini, access mesti  dibuat dalam specific linear sequence. Stored addressing information adalah digunakan untuk menbezakan records dan membantu dalam retrieval process. Di samping itu, shared read/write mechanism digunakan dalam access method ini, dan ia mesti menggerakkan record daripada tempat asal kepada tempat yang kita ingin hantar, passing dan rejecting semua intermediate record. Jika kita ingin mengakses record, kita mesti bermula daripada beginning dan read through in order. Oleh itu, masa bagi access record yang kita mahu sentiasa berubah.Ini bermaksud access time bagi kita mendapat record kita adalah bergantung kepada location of data dan previous location.  Sebagai contoh, tape units adalah  salah satu jenis sequential access devices.

b. Method yang kedua adalah direct access.
Sama dengan sequential access method, direct access juga involves a shared read/write mechanism. Namun begitu, , individual blocks atau records mempunyai address yang tersendiri berdasarkan  physical location mereka. Access dengan menggunakan direct access method adalah dengan mencapai satu general vicinity plus sequential searching, counting, atau waiting bagi tujuan untuk mencapai final location. Sekali lagi, access time adalah highly variable. Ini bermaksud access time bagi kita mendapat record kita adalah bergantung kepada location of data dan previous location sama dengan sequential access method. Sebagai contoh, disk units adalah  salah satu jenis direct access.

c. Method yang ketiga adalah random access.
Setiap addressable location dalam memory yang menggunakan random access method mempunyai satu unique, physically wired-in addressing mechanism.Ini bermaksud individual addresses identify locations exactly. Access time untuk access satu location yang specific adalah independent of the sequence of prior accesses dan ia adalah constant. Oleh itu, any location boleh dipilih dengan random dan addressed dan juga accessed dengan terus. Sebagai contoh, main memory(RAM) dan some cache systems adalah satu jenis daripada random access.

d. Method yang keempat adalah associative access.
Ini adalah satu random access type of memory dimana ia membolehkan satu orang ataupun user untuk membuat comparison of desired bit locations dalam satu perkataan bagi satu specified match, and to do this for all words simultaneously. Oleh itu, satu perkataan akan retrieved based on a portion of its contents rather than on its address. Seperti random access memory yang biasa, setiap location bagi associative access memory juga mempunyai addressing mechanism mereka yang tersendiri, dan juga retrieval time adalah constant. Disebabkan itu, access time bagi memory yang menggunakan method ini adalah independent of location atau prior access patterns. Cache memories will typically be the only place dimana associative memory diggunakan.

Memory system adalah central design issue bagi processors. Pada masa terkini,  semua manusia ingin mendapat memory yang dapat access yang cepat dan juga memory yang boleh menyimpan data yang besar(big,fast memory). The growing importance of the memory in determining system performance will continue to be a focus for both designers and also researches for some years to come.

Written by: SIM FU CHENG (B031210069)

0 comments:

Post a Comment